Skip to content

Historia

Kokkolan Urheiluautoilijoiden historia ulottuu jo yli 60 vuoden taakse!

Alta löydät pienimuotoista historiikkia seuramme käänteistä ja tapahtumista.

1950-60

1950-luvun loppu ja 1960-luvun alkupuolisko olivat vilkasta aikaa autourheilussa Keski-Pohjanmaalla. Kaustinen oli siihen aikaan hyvin edustettuna sekä hyvien kuskiensa ansiosta, että myös jäärata-ajojen järjestäjänä. Siellä heräsi myös ajatus oman autourheiluseuran perustamisesta, joka toimisi kilpailujen järjestäjänä, hoitaisi kilpailuanomukset, huolehtisi yhteydenpidosta AKK:hon ym. ja ennenkaikkea keräisi nuoret järjestetyn autourheilun piiriin.

Yhdistyksen perustaminen

10.10.1961 näkikin sitten Keski-Pohjanmaan Urheiluautoilijat päivänvalon. Silloin Aarne Varila, Erkki Harju, Kauko Luomala, Lauri Ojala, Leo Puumala ja Karl Dahlbacka perustivat yllämainitun yhdistyksen, liittyivät siihen jäseniksi sekä hyväksyivät sille säännöt. Puheenjohtajaksi valittiin Aarne Varila. Kaikki jäsenet Kalle Dahlbackaa lukuunottamatta olivat kaustiselta. Kalle oli alaveteliläinen.

Jäärata-ajojen kulta-aikaa

Seuratoiminta oli heti alussa vilkasta ja raha-asiat hyvällä mallilla. Kansaa oli runsaasti Tastulanjärven jäärata-ajoissa ja kilpailut kovia. Seutumme parhaista kuskeista noilta ajoilta mainittakoon Aarne Varila(saab), Kauko Luomala (Ifa F 9), Kalle Dahlbacka (Citroen ID), Rauno Vihanta (Mini), Jens Rydbäck (Isabella?). Myös seuran ensimmäinen sihteeri Erkki Harju oli kova nimi jäärata-ajoista puhuttaessa.

70-luku ja nimen vaihdos

Vuosien kuluessa toiminta kehittyi ja jäsenmäärä kasvoi ja myöskin kokkolalainen autourheilua harrastava kansa liittyi tähän seuraan. Ninnpä toiminta olikin jo 70-luvun puolessavälissä siirtynyt suurimmaksi osaksi Kokkolaan. Seuran nimi päätettiinkin muuttaa Kokkolan Urheiluautoilijat ry, Kok UA:ksi, ja kotipaikaksi Kokkola. Seuralla on näiden 21 vuoden aikana ollut monta vetäjää (johtokunnan puh.joht.). Heistä nimekkäimpinä autourheilun parista mainittakoon Aarne Varila, ”Janne” Nystedt, ”Kalle” Dahlbacka, ”Mara” Kankkonen, ”Stigu” Gussander. 1978 ajettiin Kokkolassa jäärataa ryhmäautoilla. Samana vuonna oli ensimmäiset ns. tonni-luokan kilpailut jäällä sekä Hopeakivenlahdella maastomontulla.

80-luku ja jäärata SM-kilpailut

Kisoja ajeltiin myös Vetelissä Puusaaren montulla. Kilpailutoiminta pyöri vilkkaana ja st-ajojakin kokeiltiin. 1983 ajettiin jäärata SM Kokkolassa ryhmäautoilla Esa Weckströmin toimiessa kilpailujohtajana. Ensimmäista rallia anottiin seuralle jo 1980, ja se ajettiin SM-osakilpailuna nimellä 1 Venetsia-ralli. Nimi johtaa Kokklan rannikkoseudulla vietettäviin ”venetsialaisiin” eli huvilakauden päättäjäisjuhliin. Ajankohta on elokuun viimeinen viikonloppu.

Kemora ja oma rata

Omaa rataa alettiin puuhata. Rata rakennettiin Hopeakivenlahden rannalle ja sai nimen Silverstone. Radantarkastus päivä oli 24.8.1983. Asfalttirata Kemora oli alueellemme suuri ponnistus ja seuramme oli alusta alkaen hommassa mukana.

90-luku ja rallitoiminta

Rallia Kokkolassa ajettiin jälleen -87 ja -89 Kokkola Rallin merkeissä hotelli vaakunan toimiessa kilpailukeskuksena. Naisten SM sekä F cup osakilpailu päräytettiin 21.1.1995 Rallin nimenä oli silloin I Sokos Hotels ralli. 1996 ajettiin II ralli pienoisrallina ja 1997 vuorossa III Sokos Hotels SM-ralli, jossa oli yhdeksän EK:ta ja tiestö osin vanhaa ja tuttua, ja osaksi täysin uutta.

Arvokilpailujen sarja jatkuu IV Sokos Hotels-rallilla, tällä kertaa Nuorten ja Naisten SM-osakilpailuna 27.2.1999.