Skip to content

Lajit

 

Mikäli haluat lisätietoa lajeista, voit olla yhteydessä esimerkiksi hallituksen jäsenistöön tai tulla piipahtamaan maanantaisin UA:n kerhotiloissa Vidnäsinkatu 2 hsto 100!

Kerromme mielellämme toiminnastamme lisää!

Otteet eri lajeihin on lainattu AKK-Motorsport ry kansallisen lajiliiton sivuilta.

Karting

Mikroautot

Mikroautot

Karting on autourheilun suurin nuorisolaji, jossa luodaan peruspohja ja tehdään perusharjoittelu myöhempää autourheilu-uraa varten. Karting on myös aitoa kilpaurheilua, jossa voi rakentaa omaa autourheilijan uraa iästä riippumatta. Kartingissa ajatetaan FIA:n maailmanmestaruudesta, ja tämä antaakin laajat mahdollisuudet kehittää ja luoda uraa lajin sisällä.

Endurance

Kestävyysajo

Kestävyysajo

Endurance on moottoriradoilla ajettavaa kestävyysajoa. Kilpailut ovat pääsääntöisesti kuuden tunnin mittaisia joukkuekilpailuja, aktiiviset seurat ovat järjestäneet myös 3 tunnin mittaisia jäsentenvälisiä kilpailuja. Endurance-kilpailuiden kruununa voidaan pitää jo legendaksi noussutta 24-tunnin kilpailua. 24-tunnin kilpailu ajetaan Kemoran moottoriradalla Vetelissä. Tämä vuorokauden kestävä kilpailu kysyy tiimeiltä paljon muutakin kuin nopeita kierrosaikoja ja sehän on koko kestävyyskilpailun tarkoitus.

Ralli

Ralli on Suomen seuratuin autourheilumuoto. Ralli on saavuttanut tukevan jalansijan suomalaisten sydämissä jo kuusikymmentäluvulta lähtien, jolloin luotiin käsite “lentävät suomalaiset”. Tämä perinne on jatkunut katkeamattomana aina näihin päiviin asti.

Suomalaisia huippukuljettajia on riittänyt lajin MM-tasolla katkeamattomana ketjuna, ja näiden huippujen edesottamuksia seurataan kotimaassa tiiviisti niin televisiosta, internetistä ja muista tiedotusvälineistä

Rallisprint

Rallisprint kuuluu autourheilun kansallisiin peruslajeihin. Kilpailuja ajetaan kauden aikana monia, noin 50, ja ne ovat jakautuneet tasaisesti ympäri Suomea ja ajettavaksi eri alustoilla.

Rallisprint-rata on yleensä hyvin pitkälti samanlainen, tai samantyyppinen kuin rallin erikoiskoe, mutta sen pituus on lyhkäisempi, noin 2000 – 4000 m.

Jokamiehenluokka

Jokkis

Jokkis

Jokamiehenluokka eli Jokkis on harrastajamääriltään suurin autourheilulaji. Jokkis on edullinen kilpa-autoilu luokka, jonka suhteellisen vapaat tekniset säännöt mahdollistavat kilpailussa käytetyn auton rakentamisen lähes kaikista siviili liikenteessä käytettävistä autoista.

Luokalle ominainen piirre on, että kilpailuun osallistuvat autot ovat sääntöjen mukaan myyntivelvoitteen alla. Näin ollen kilpailun jälkeen käytävässä ostotarjousmenettelyssä, autot ovat kaikkien kilpailijalisenssin ja lajitutkinnon omaavien harrastajien ostettavissa.

Mäkiautot

Mäkiautoilla lasketaan nimensä mukaisesti jonkin tyyppistä loivaa rinnettä alas. Rata voi olla monen tyyppinen, usein kuitenkin riittävän mutkikas. Laji sopii hyvinkin nuorille vauhdinhurmasta kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Tunnetuimpana kilpailuna lienee RedBullin järjestämä Red Bull Mäkiauto GP, jossa on toinen toistaa hullumpia auto viritelmiä.

Autosuunnistus

Autosuunnistus (AS) kantoi ennen nimeä suunnistus- ja tarkkuusajo (ST). Aikojen saatossa lajin luonne on muuttunut entistä vauhdikkaammaksi, mutta kehityksestä huolimatta AS:n pariin on yhä edelleen varsin helppoa tulla: tarvitaan vain katsastettu henkilöauto, kaksi innokasta harrastajaa ja muutama kymppi rahaa.

Juoksusuunnistuksesta AS eroaa merkittävästi siinä, että kilpailijapari yrittää pysyä koko ajan ratamestarin suunnittelemalla reitillä. Autosuunnistuksessa ei etsitä tiettyjä rastipisteitä, sillä suunnistusta kontrolloivien rastien paikat ovat salaisia. Ajettavaksi tarkoitettu kilpailureitti on painettu karttojen päälle asetettaville kuultopapereille tai reittikuviot on painettu värillisinä karttoihin.

Pienoisautoilu

RC-autoilu

RC-autoilu

Radio-ohjattavien autojen eli RC-autojen yleisimmät kokoluokat Suomessa ovat 1:12, 1:10 ja 1:8. RC on lyhennys englanninkielisistä “radio control” -sanoista. RC-autoja saa sekä taka- että nelivetoisina sekä sähkö- että polttomoottorilla monissa eri mittakaavoissa. Useimmat RC-autot kootaan itse rakennussarjasta, mutta osa myytävistä RC-autoista on koottu osittain valmiiksi. RC-autoissa säätöjen määrä on lähes yhtä suuri kuin 1:1 autoissakin.

RC-autoradat jakaantuvat tyypiltään sisäratoihin ja ulkoratoihin. Sisäratojen pinta on kokolattiamattoa (mattorata) ja ulkoratojen joko asfalttia (asfalttirata-autot) tai maa-ainesta (maastoautot). Ratapaikka muodostuu itse radasta, ajajakorokkeesta, varikosta ja oheistiloista, kuten katsomo, sosiaalitilat, pysäköintipaikat jne.

Suomen maine kansainvälistenkilpailujen järjestäjänä on huippuluokkaa. Myös menestys itse kisoissa kansainvälisellätasolla on ollut erinomaista.

Lajin luonne tuo säännöllisesti uusia luokkia tarjolle ja harrastustoiminta on, ja tulee olemaan pienoisautoilun tärkein elementti.

Harrastuksen voi aloittaa jo hyvin nuorella iällä, joten pienoisautoilu on erinomainen tapa ottaa perheen pienimmätkin mukaan lajin pariin!